Veenhuis Raalte maakt het onderscheid

Metaalnieuws (bekijk het artikel) 17-02-2025

Er kunnen veel meer producten gerobotiseerd worden gelast dan mensen in de industrie vaak denken. Daar is Marc Veenhuis vast van overtuigd. Zijn stelregel is zelfs dat elk product waarvan er in een periode van twee jaar tenminste tien worden gelast, direct offline wordt geprogrammeerd.

 

Deze stelregel hanteerde hij al toen hij nog eigenaar was van Jan Veenhuis Machinefabriek in Raalte. Dat bedrijf beschikte over twee robotlasinstallaties voor de productie van kippers en haakarmsystemen. In 2022 verkocht Veenhuis zijn bedrijf aan de SV Group in Rijssen, producent van landbouwmachines. Sindsdien hield hij zich louter nog hobbymatig met lassen bezig. “Het begon echter weer te kriebelen en ik zag wel een uitdaging in robotlassen. Want in deze tijden dat het steeds moeilijker is om goede vakmensen te vinden, is automatiseren bittere noodzaak. Bovendien kun je er veel kosten mee besparen.”

Groot laswerk
De ‘kriebels’ kwamen in een stroomversnelling toen de SV Group besloot de vestiging Raalte te sluiten en de productie te concentreren in Rijssen. Daarmee kwam de locatie van Veenhuis Machinefabriek weer beschikbaar. In een deel van de productieruimte is Marc Veenhuis op 1 maart 2024 gestart met Veenhuis Raalte, specialist in het robotlassen van allerlei stalen objecten. Hij richt zich met zijn nieuwe bedrijf op groot laswerk. Aan de twee robotlasinstallaties die zijn blijven staan, is een derde toegevoegd. Naast een H-frame installatie met een robot met 4 meter lengteverplaatsing, een portaalinstallatie met robot/galg met 11 meter lengteverplaatsing, 4 meter noord-zuid verplaatsing en 1,8 meter hoogteverplaatsing, is er nu ook een langsbaan installatie met drie werkstations en een robot/galg met 20 meter lengteverplaatsing.

Veel ervaring in robotlassen
Veenhuis Raalte mag dan een jong bedrijf zijn, met inmiddels zeven medewerkers, het heeft wel 20 jaar ervaring in robotlassen. “We profileren ons dan ook als een robotlasspecialist. Samenstellen en handlassen hoort er natuurlijk ook bij, maar het onderscheid maken we met robotlassen. Daarin willen we een betrouwbare, transparante partner zijn. Door offline programmeren van de installaties kunnen we op voorhand al bepalen wat de lastijden zijn en de tarieven bepalen.”

Het samenwerken met klanten behelst ook het meedenken in oplossingen waarmee producten slimmer/efficiënter kunnen worden gemaakt en ze meer geschikt te maken voor het robotlaswerk. Dat meedenken kan veel opleveren. Veenhuis noemt het voorbeeld van een trailerbouwer die het ontwerp van een nieuwe trailer al voor 80 procent klaar had, en hem daarna liet meekijken welke aanpassingen nodig waren om de trailer grotendeels door de robot te kunnen laten lassen. “Het liefst ga je voor de volle 100 procent, maar minimaal 90 procent lassen met de robot is ook interessant en vaak heel goed haalbaar.” Er kan veel meer dan vaak wordt gedacht. Veenhuis geeft ook het voorbeeld van een Duitse producent van grote schijven met diameters van 2.70 tot 5,70 meter. Die dacht dat deze veel te groot waren voor robotlassen en dat gebeurde dus allemaal nog handmatig. Hij stuurde de tekeningen op naar Raalte en daar stelden ze al snel vast dat de schijven prima op de portaalrobot konden worden gelast.

Eenvoudige mallen
Nog steeds is vaak de gedachte dat voor robotlassen aantallen nodig zijn, wil het rendabel zijn. “Maar een set van vijf, die je zes keer per jaar last, hoef je maar een keer te programmeren. Dat kan echt wel uit”, zegt Veenhuis, die er op wijst dat het programmeren in de loop der jaren steeds makkelijker en sneller is geworden. “Wie belangstelling heeft voor lassen, zelf kan lassen en handig is met computerspelletjes kan ook programmeren. Wat dat betreft zijn er geen drempels voor robotlassen. Wij proberen ons ook te onderscheiden met de insteltijden en het eenvoudig houden van de mallen. We hebben hier geen universitair geschoolde mensen die ingewikkelde mallen bedenken. Met gewoon normaal nadenken kom je een heel eind.”

Open dag op 1 maart
Veenhuis Raalte is nu bijna een jaar actief. Het is daarom tijd voor een open dag. Op zaterdag 1 maart van 9.00 tot 16.00 uur is iedereen die belangstelling heeft welkom om te kijken wat er tegenwoordig in de productieruimte aan de Heesweg 45 in Raalte gebeurt en wat de robotlasspecialist voor klanten kan betekenen. Veenhuis: “Om je klanten te kunnen blijven bedienen, moet je automatiseren. Maar het is niet voor ieder bedrijf weggelegd om deze investeringen te doen. Hier kunnen wij dan ondersteunen door het laswerk op onze drie robots te verrichten zodat de eindklant toch naar tevredenheid wordt bediend.”

Bron:
Metaalnieuws 17-02-2025

Read More

Veenhuis Raalte start nieuwe lasrobotdienst

Na de verkoop van zijn machinefabriek in 2022 besloot Marc Veenhuis een nieuwe weg in te slaan. Eerst door het rustig aan te doen, maar na anderhalf jaar begon het alweer te kriebelen. Daarom startte hij op 1 maart 2024 een eigen lasbedrijf. Met Veenhuis Raalte biedt hij hoogwaardige lasrobotdiensten, gebaseerd op bijna twee decennia ervaring.

In de hal van Veenhuis Raalte staan drie lasrobots om een breed bereik aan afmetingen te kunnen lassen. De laatste aanwinst is een lasrobot op een baan van 20 meter, met drie werkstations. Die is nog maar net opgebouwd. Daarnaast staat er een robot op een H-frame installatie met een bereik van 4 meter en een portaal installatie met een bereik van 11 meter. ‘Dan kunnen we qua afmetingen van de werkstukken en bereik van de robot alle kanten op’, vertelt Veenhuis. ‘Van klein laswerk van 30 bij 40 cm tot bakken van 10 meter lang, 3 meter breed en 2 meter hoog.’

Jarenlange ervaring
Toen zijn oude bedrijf anderhalf jaar na de verkoop het pand verliet naar een andere locatie, kon Veenhuis een deel van de inventaris weer terug overnemen. Daaronder ook de grote lasrobot, waardoor hij gelijk van start kon. Omdat Veenhuis Raalte een stuk kleiner is dan zijn vorige bedrijf, verhuurt Veenhuis een deel van productieruimte. Zelf is hij met 6 collega’s weer aan de slag gegaan. Hoewel het dus een jong bedrijf is, stoelt het wel op jarenlange ervaring. Veenhuis’ collega Edwin bijvoorbeeld, die met het oude bedrijf meeging maar met de start van het nieuwe lasbedrijf weer terugkwam, werkt al sinds 2006 met lasrobots Goede markt Veenhuis voorziet een goede markt voor lasrobotwerkzaamheden. ‘Dat blijkt wel uit gesprekken. Er zijn best wat bedrijven die werkzaamheden hebben voor een lasrobot, maar niet direct willen investeren in een eigen robot.’ Hij komt bijvoorbeeld ondernemers tegen die voor een half jaar extra lascapaciteit nodig hebben. Of die nog wat onzeker zijn over de lasrobot en voordat ze er zelf een aanschaffen, eerst eens willen testen.

Kleine series
Zijn alleen grote series interessant voor de lasrobot? ‘Dat is het leuke, dat hoeft helemaal niet’, stelt hij. ‘We zijn nu bezig met een serie van vijf. Maar over een jaar tijd krijgen we die vijf keer terug. Dan zijn het dus 30 producten, verdeeld over zes setjes van vijf.’ Aangezien de mallen klaar zijn en het lasrobotprogramma is geschreven, kan zo’n opdracht relatief eenvoudig weer worden opgestart. En als het eenmaal weer loopt gaat het snel. ‘Een man met een lasrobot doet het werk van drie tot vier handlassers’, weet Veenhuis.

Open huis
Op 1 maart houdt Veenhuis Raalte een open huis waar geïnteresseerden diverse objecten kunnen bewonderen die op de robots gelast zijn. Het is ook het startpunt van een nieuwe fase. Nu de derde lasrobot staat en het pand goed is ingedeeld, is Veenhuis Raalte klaar om verder op te schalen. ‘Het werk dat wij doen met de lasrobot, wie kunnen we daarmee helpen, wie kunnen we daarmee ontlasten’, zegt Veenhuis. Hij is op zoek naar nieuwe klanten, ‘die gewoon op een eerlijke manier zaken willen doen’, zegt hij nuchter. ‘Die ook iemand een boterham gunnen’, vult hij aan. Hij wil dan ook graag op een transparante manier zakendoen. ‘Dit zijn de tarieven van de handlasser, dit hechten van de tweede trekboom. En zo door. Datzelfde geldt voor de bakken van kiepwagens. Als er een bak op de robot ligt om af te lassen, dan is de handlasser de volgende bak in elkaar aan het zetten.’

Spanning
Die grote bakken worden bewust niet helemaal afgelast op de robot. ‘Dan komt er te veel spanning in te zitten’, spreekt Veenhuis uit ervaring. De laatste hoekjes lassen ze daarom met de hand. ‘Dat is ook een voordeel van met ons in zee gaan. We hebben 19 jaar lasrobotervaring, ondanks dat we nog maar 11 maanden bestaan’, besluit hij.de tarieven van de robot, dit die van de programmeur. En zo kom ik dan uit op het bedrag voor de hele serie.’ Met een nacalculatie kun je dan alles nog eens narekenen. Met zijn vorige bedrijf heeft Veenhuis zo veel vertrouwen opgebouwd. Nu werkt hij in een andere sector, maar wat hem betreft is de basis hetzelfde.

Efficiënter en goedkoper
Als een werkstuk zich echt leent voor de lasrobot dan kan het werk een stuk efficiënter en goedkoper worden uitgevoerd. De initiële kosten van de robot zijn hoger dan die van de handlasser. Maar die handlasser gaat niet weg, die gaat wat anders doen, waardoor de productiviteit alleen maar toeneemt. ‘We zijn nu trekbomen in elkaar aan het hechten. Dat gebeurt op de vlaktafels, en in de mallen. Als die daarna op de robot afgelast worden, gaat een handlasser aan de slag met het in elkaar

Read More